دانستنی محصولات کنجدی

چگونه کنجد سیاه را مصرف کنیم؟

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم - کنجد لند

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟

کنجد سیاه یکی از پرطرفدارترین و در عین حال پر خاصیت ترین دانه‌های روغنی و ادویه‌هایی است که سرشار از پروتئین بوده و استفاده از آن خواص بی نظیری برای سلامت بدن به دنبال دارد. از جمله مهمترین خواص کنجد سیاه می‌توان به خاصیت شگفت انگیز ضد پیری، پیشگیری از پوکی استخوان، سلامت قلب، مقابله با سرطان، تثبیت فشار خون، سلامت روده‌ها، تقویت سیستم ایمنی، تنظیم قند خون و… اشاره کرد. یکی از پر تکرارترین سوالاتی که از جانب بسیاری از افراد مطرح می شود: کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟ که در کنجد لند به آن پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

دانه‌های کنجد سیاه با قدمتی بیش از 5000 سال، یک غذای اصلی در برخی از کشورها به خصوص هند و چین بوده که دانه‌های تیره آن طعمی ملایم، خاکی و آجیلی دارند. از دانه‌های کنجد سیاه بیشتر به عنوان ادویه برخی از غذاها استفاده می‌شود. ولی بر اساس مقاله موجود در سایت Better home برای بهره مندی از خواص کنجد سیاه و قرار دادن ان‌ها در رژیم غذایی روزانه از روش‌های زیر بهره می‌برند.

  • دانه‌های کنجد را بر روی سالاد و یا سوپ بریزید.
  • در رشته فرنگی، غذاهایی با سبزیجات و یا برنج ریخته می‌شود.
  • به عنوان ادویه بر روی غذاهای دریای نظیر ماهی، میگو و یا گوشت مرغ استفاده می‌شود.
  • کنجد سیاه را با صورت خمیر کنجد سفید ترکیب کرده و به انواع سس‌های اضافه می‌شود.
  • استفاده از کنجد سیاه بر روی برخی از نان‌های محلی و همبرگری
  • از کنجد سیاه در تهیه روغن برای پخت و پز  و به عنوان طعم دهنده غذاها استفاده می‌شود.

از آنجایی که دانه‌های کنجد سیاه طعم قوی تری دارند در انواع دسر و طعم دهی به غذاهایی نظیر رشته فرنگی کاربرد دارند. استفاده از کنجد سیاه با غذاهای شیرین مناسب نیست و از کنجد سفید برای طعم دادن به غذاهایی شیرین بهره می‌برند. استفاده از دانه کنجد سیاه در وعده صبحانه به منظور جلوگیری از پیری پوست مصرف شود. برخی کنجد سیاه را با ماست و حتی به هنگام تهیه نان مصرف می‌کنند. استفاده از این دانه‌ها در آبمیوه‌ها و فرنی بلامانع است. اگر جزو افرادی هستید که معده ضعیفی دارند یا قبلا سابقه بیماری سنگ کلیه داشتید، حتما در رژیم غذایی خود مصرف کنجد سیاه را بگنجانید.

آیا برای بهره مندی از خواص کنجد و گنجاندن آن در رژیم غذایی خود مشکل دارید؟ یا در تهیه غذای خود با کنجد نیاز به ایده دارید؟  با کنجد چی درست کنم؟ را مطالعه کنید.

برای مشاوره خرید فرم زیر را تکمیل کنید.

طریقه مصرف کنجد سیاه چگونه است؟

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟

به عقیده کارشناسان و متخصصان تغذیه کنجد سیاه باید به صورت پوست کنده نشده مورد استفاده قرار بگیرد.

به عقیده این کارشناسان کنجد منبع غنی پروتئین و آهن گیاهی بوده و استفاده از آن به کلیه افراد به ویژه افراد مبتلا به فقر آهن، افراد مبتلا به بیماری های قلبی، خانم های باردار و شیرده توصیه می گردد. گفتنی است که برخی عادات اشتباه در نحوه مصرف کنجد سیاه موجب می‌شود که، حجم زیادی از خواص این ادویه بی نظیر از بین رفته و به بدن انسان نرسد.

بسیاری از افراد بر این باورند که کنجد سیاه برای مصرف مناسب نیست، از همین رو پوست آن را جدا کرده و سپس کنجد بدون پوست را که همان کنجد سفید است، مورد استفاده قرار می‌دهند. لازم به ذکر است که این طریقه مصرف کنجد سیاه درست نیست.

استفاده غلط و نابجا در نحوه مصرف کنجد سیاه و یا هر ماده غذایی دیگر، باعث ایجاد اختلالات وسیعی در بدن می‌شود. برای آگاهی بیشتر، مضرات کنجد سیاه را مطالعه کنید.

جالب و در عین حال لازم است بدانید که کنجد سیاه ضمن برخورداری از طعمی بی نظیر، سرشار از 54 ماده مغذی است. این در حالی است که کنجد سفید فاقد بسیاری از این مواد بوده و در مقایسه با کنجد سیاه ارزش غذایی کمتری دارد. با این حال در نحوه مصرف کنجد سیاه و سفید، طبع کنجد و مزاج افراد را در نظر گرفته و حتی از زیاده روی مواد سالم و مقوی در رژیم غذایی خود پرهیز کنید.

تا چه میزان از تفاوت دانه‌های کنجد سیاه وسفید اطلاعات دارید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید، تفاوت کنجد سیاه و سفید را مطالعه کنید.

2 نظر در “چگونه کنجد سیاه را مصرف کنیم؟

  1. فاطمه گفت:

    سلام من کنجد رو پودر کردم باچی بخورم برای لاغری و استخوان درد ‌‌..باتشکراز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *