دانستنی محصولات کنجدی

کنجد خام یا بو داده

کنجد خام یا بو داده

دانه های کنجد به دلیل مواد تشکیل دهنده خود در انواع غذاهای به صورت خام، خشک و بو داده مصرف می‌شود. این دانه ها سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان فنولیک، چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3، فیبر و مواد معدنی است که برای درمان و جلوگیری از برخی بیماری ها مفید است. شاید شما هم به آن دسته از افرادی تعلق داشته باشید که همواره از خودتان می پرسید کنجد خام یا بو داده؟ کدام یک بهتر است؟ خواص کنجد بو داده و یا خواص کنجد خام در چیست؟

اگر چنین است، باید بدانید که تنها نیستید و این سوالی است که ذهن افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. به منظور پاسخگویی کامل به سوال کنجد خام یا بو داده، بهتر است نخست با کنجد خام، کنجد بو داده و خواص هر یک آشنا شویم تا در نهایت بتوانیم تشخیص دهیم که کدام یک از این دو بهتر است؟ کنجد خام یا بو داده؟

کنجد خام

دانه های کنجد اگرچه کوچک هستند و وزن چندانی ندارند، اما سرشار از خواص گوناگون بوده و سلامت بدن را تضمین می‌کنند. این دانه‌های مقوی را از گیاه کنجد برداشت نموده و مورد استفاده قرار می‌دهند. گیاه کنجد یکی از قدیمی ترین گیاهان روغنی دنیا است که از گذشته‌های دور تاکنون مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

اگرچه خاستگاه کنجد هند و قسمت هایی از کشور آفریقا است، اما در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا اقدام به کشت این دانه های پرخاصیت می‌نمایند. کنجد را گاها با پوست و در مواردی نیز به صورت پوست کنده مصرف می‌کنند. حال شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که آیا روغنی بودن این دانه تاثیر منفی بر سلامت بدن ندارد؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که کنجد علاوه بر این که مضر نیست، در عین حال مفید بوده و سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که هر 100 گرم کنجد خام حاوی 50 گرم چربی است که، 85 درصد آن را چربی های مفید مورد نیاز بدن تشکیل می‌دهند. 

اگر در مورد خواص ارده شیره برای دیابتی ها علاقه مندید، ارده و شیره برای دیابتی ها را مطالعه کنید.

خواص کنجد خام

 

 

کنجد خام دارای فواید متعدد و متنوعی است. کلیه این فواید دست به دست یکدیگر داده اند و کنجد خام را به یکی از محبوب ترین دانه های روغنی موجود در دنیا تبدیل کرده‌اند. لازم به ذکر است که این دانه های کوچک منبع قوی مس بوده و حاوی مواد معدنی فوق العاده مهمی هستند.

استفاده از کنجد خام موجب کاهش سطح کلسترول خون شده، سطح فیبر موجود در بدن را افزایش داده، از ابتلا به دیابت جلوگیری کرده، پروتئین مورد نیاز بدن را تامین نموده، به سلامت قلب کمک کرده، از ابتلا به سرطان پیشگیری به عمل آورده، اضطراب را کاهش داده، کم خونی را درمان کرده، مانع ظهور چین و چروک شده و سلامت استخوان ها را تقویت می‌کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که موارد فوق الذکر تنها نمونه هایی از خواص کنجد خام است.

شما با استفاده از کنجد خام می‌توانید سلامت بدن خود را تضمین نمایید. پس این خوشمزه پر خاصیت را از دست ندهید که هر چند کوچک است، اما سرشار از مواد مقوی است!حال که با کنجد خام و خواص بی نظیر آن آشنا شدیم، نصف مسیر پاسخگویی به سوال کدام بهتر است: کنجد خام یا بو داده را پیموده ایم. برای کامل کردن مسیر تا پایان ما را همراهی کنید.

اگر در مورد خواص کنجد در رژیم بدنسازان و ورزشکاران اطلاعات جامعی در دسترس ندارید، آشنایی با خواص کنجد در بدنسازی را مطالعه کنید.

کنجد بو داده

کنجد بو داده همان کنجد خام است که پس از شستشو با آب نمک و آب شیرین، پوست سیاه آن را جدا کرده و سپس بر روی حرارت ملایم بو می‌دهند. کنجد بو داده نیز طرفداران زیادی داشته و در زمینه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید کنجد بو داده

کنجد بو داده نیز همچون کنجد خام دارای مزایای فراوانی است که از جمله مهمترین فواید کنجد بو داده می‌توان به کاهش فشار خون، کاهش کلسترول خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت، سلامت دستگاه گوارش، سلامت پوست و مو و… اشاره نمود. از جمله مهمترین فواید کنجد بو داده می توان به استفاده از آن در تهیه انواع دسر، شیرینی و غذاهای سرخ شده اشاره نمود.

برای مشاوره خرید فرم زیر را تکمیل کنید.

خواص کنجد بو داده

 

جالب و در عین حال لازم است بدانید اثرات منفی ای همچون تغییر رنگ، تغیر طعم، تغییر ظاهر و… که بو دادن دانه هایی نظیر کنجد بر ارزش غذایی آن‌ها می‌گذارد، ناشی از واکنش قهوه‌ای شدن غیر آنزیمی آن‌ها است. البته با توجه به تحقیقات آزمایشگاهی، میزان درجه حرارت بر روی هر یک از مواد تشکیل دهنده کنجد بو داده نظیر میزان پروتئین، ویتامین و مواد معدنی و موارد دیگر اثر گذار دارد.

یکی از خواص کنجد بو داده میزان بالای فیبر است که این فیبر موجود با مصرف 3 قاشق غذاخوری از کنجد بو داده به حرکت منظم روده‌ها و جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک می‌کند. رخداد فرآیند قهوه ای شدن غیر آنزیمی در طی بو دادن کنجد زمینه ای را فراهم می‌سازد که خواص آنتی اکسیدانی این دانه از بین رفته و قابلیت هضم پروتئین آن کاهش پیدا کند. این امر همچنین اسیدهای آمینه ضروری موجود در این دانه را از بین برده و بدین ترتیب ارزش غذایی آن را تا حد قابل توجهی می‌کاهد.

تفاوت اصلی خواص کنجد بو داده و خواص کنجد خام در چیست؟

خواص کنجد خام و بو داده

بر اساس مقاله منتشر شده کارشناس تغذیه، فرناندو در سایت StyleCraze، میزان تفاوت مواد تشکیل دهنده در دانه کنجد خام و بو داده به شرح زیر است:

کالری: 1 اونس دانه کنجد خام و خشک حدود 163 کالری و 14.11 گرم چربی و 1.96 گرم چربی اشباع شده است ولی 1 اونس کنجد بو داده حاوی 160 کالری و 13.61 گرم چربی و 1.96 گرم چربی های اشباع شده است. لازم به ذکر است دانه های کنجد خام و بو داده بدون کلسترول هستند.

پروتئین: یک اونس کنجد خام و خشک حاوی 5.03 گرم پروتئین است ولی دانه کنجد بو داده حاوی 4.81 گرم پروتئین است. 

ویتامین: در دانه های کنجد خام و بو داده ویتامین های A, C, D, E ,K وجود ندارد. یک اونس کنجد خام یا بو داده حاوی 0.22 میلی گرم تیامین است که معادل 19 درصد ارزش روزانه و 0.07 میلی گرم ریبوفلاوین و معادل 6 درصد ارزش روزانه برای بزرگسالان است.

مواد معدنی: یک اونس دانه کنجد خشک شده دارای 291 میلی گرم کلسیم، 4.113 میلی گرم آهن و 9.77 میلی گرم سلنیوم است که 29.1 درصد از ارزش روزانه کلسیم و 18 درصد از ارزش روزانه سلنیوم برای بزرگسالان را تامین می کند. همچنین 23 درصد و بیش از 50 درصد از مقدار توصیه شده روزانه آهن را برای زنان و مردان تأمین می کند. دانه های کنجد بوداده دارای محتوای مواد معدنی نسبتاً کمتری نسبت به کنجد خام خود هستند.

بنابراین اگر از ما می پرسید که کنجد خام یا بو داده؟ مصرف کدام یک بهتر است؟ باید بگوییم که بدون شک مواد مغذی موجود در کنجد خام بیشتر بوده و این نوع کنجد دارای خواص فراوان تری است از همین رو بین کنجد خام یا بو داده، توصیه ما به شما استفاده از کنجد خام است.

توجه داشته باشید: با توجه به نوع مزاج فردی، طبع کنجد، نوع بیماری، روش تغذیه در طب سنتی، اسلامی و پزشکی و با توجه به نظر پزشک و متخصص تغذیه خود میتوانید از هر یک از خواص کنجد بو داده و یا خواص کنجد خام و خشک بهره مند شوید.

طبع مواد غذایی یکی از موارد مهم در مصرف انواع غذا برای هر فردی در طب سنتی و اسلامی است. برای آشنایی با طبع کنجد کافی است کلیک کنید.

4 نظر در “کنجد خام یا بو داده

  1. رضا گفت:

    دمتون گرم جالب بود ممنونم

  2. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر آیا کنجد بود داده باعث سرطان رود می شود

  3. علی گفت:

    مرسی اطلاعات خوبی بود

  4. عباداله نیکنام گفت:

    با سلام ، ممنونم از راهنمایهایتان .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *