دانستنی محصولات کنجدی

تفاوت کنجد سیاه و سفید چیست؟

تفاوت کنجد سیاه و سفید

کنجد سفید بهتره یا سیاه؟

در رژیم غذایی سالم بهره مندی از دانه‌های روغنی نظیر کنجدها، از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل تفاوت در کنجدها، کاربرد انواع کنجد‌ها در تهیه انواع چاشنی‌های مغذی و خوش طعم، صنایع غذایی و نوشیدنی متفاوت است که  برای استفاده و بهره مندی از خواص و مزایای کنجد سیاه و سفید لازم است با، تفاوت این دو کنجد از لحاظ کاربرد، ترکیبات و ارزش غذایی آشنا شوید. در پاسخ به  کنجد سفید بهتر است یا سیاه؟ با ما همراه باشید.

کنجد که بسیاری از افراد آن را با عناوین دیگری همچون سمسم و جلجلان نیز می‌شناسند، یکی از پر خاصیت ترین دانه های روغنی گیاهی است که به دلیل برخورداری از خواص شگفت انگیز به یکی از پرطرفدارترین دانه های روغنی در میان مردم تبدیل شده است. دانه‌های روغنی کنجد قدمتی هزاران ساله دارد که  در عین کوچک بودن، بسیار مقوی هستند. 

خواص بی نظیر کنجد برای سلامت بدن، سلامت قلب، پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، درمان بیماری های گوناگون، سلامت پوست و مو، تناسب اندام و… همه و همه دست به دست هم داده اند تا کنجد به یکی از پر مصرف ترین دانه های روغنی در دنیای امروز تبدیل گردد. از آنجایی که کنجدها سرشار از انواع مواد معدنی و موارد دیگر هستند، برای بارداری بانوان بسیاری مناسبند.

گفتنی است که این دانه مغذی در سه رنگ سفید، سیاه و قهوه ای موجود است.تفاوت کنجد سیاه و سفید و قهوه ای موجب شده است که بسیاری از افراد در حین خرید سر در گم شده و در انتخاب پرخاصیت ترین نوع کنجد با مشکل مواجه گردند. از همین رو ما بر آن شدیم که در ادامه ضمن معرفی کنجد سیاه و سفید و خواص آن‌ها، به بررسی تفاوت کنجد سیاه و سفید به عنوان دو نمونه از پر خاصیت ترین انواع کنجد پرداخته و شما را از سردرگمی نجات دهیم!

برای بهره مندی بهتر از کنجدها باید با طریقه مصرف هر یک از آن‌ها آشنا شد. با مطالعه طریقه مصرف کنجد سیاه چگونه است؟ به اطلاعات جامعی درباره مصرف کنجد سیاه دست می یابید.

همه چیز درباره کنجد سیاه

کنجد سیاه و خواص شگفت انگیز آن

یکی از قدیمی ترین و در عین حال مقوی ترین ادویه هایی که استفاده از آن از گذشته های دور تاکنون در میان مردم رواج داشته است، کنجد سیاه است از خواص کنجد سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این نوع کنجد که در مقایسه با کنجد سفید عطر و طعم قوی تری دارد، سرشار از مواد مغذی گوناگون است.
  • کنجد سیاه به دلیل برخورداری از خواص متعدد و متنوع طرفداران بسیاری دارد.
  • شما با خوردن کنجد سیاه می توانید گامی بلند در راستای لاغری برداشته و به اندامی ایده آل دست پیدا کنید.
  • این غله محبوب طبعی گرم و تر داشته و سرشار از مس، سیلیس، فسفر، منیزیم، کلر، آهن، کلسیم و موارد دیگر است .
  • استفاده از کنجد سیاه به آن دسته از افرادی که کشتی گیر یا وزنه بردار هستند، توصیه می‌شود.همچنین افرادی که از چربی بالا رنج می برند، می توانند با استفاده از کنجد سیاه به حل مشکل خود بپردازند.
  • از جمله مهمترین خواص کنجد سیاه می توان به خاصیت ضد پیری، پیشگیری از ابتلا به دیابت، کاهش فشارخون، تقویت سلامت قلب و بدن، درمان کم خونی و… اشاره کرد.

شاید برایتان جالب باشد که کنجد سیاه در عین برخورداری از خواص بی نظیر، مضراتی نیز دارد.از جمله مهمترین مضرات کنجد سیاه می توان به ابتلا به سرطان روده، افزایش وزن ناسالم، ابتلا به دیورتیکولیت، اسهال و ریزش مو و موارد دیگری اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، مضرات کنجد سیاه  را مطالعه کنید.

کنجد سفید و خواص متعدد آن

 

کنجد سفید و خواص متعدد آن

کنجد سفید یکی از کاربردی ترین انواع دیگر کنجد است که بهره مندی آن از خواص دارویی و غذایی بی نظیر موجب محبوبیت آن در میان افراد شده است . خواص کنجد سفید شامل موارد زیر است:

  • این نوع کنجد از ارزش غذایی فوق العاده بالایی برخوردار بوده و به سادگی و بدون دردسر در ایران و کشورهای شرقی و غربی کشت می گردد.
  • شاید برایتان جالب باشد بدانید که با مصرف هر 100 گرم کنجد سفید، 573 کیلو کالری دریافت خواهید کرد که شامل چربی مفید، نیاسین، تیامین، انواع ویتامین، فیبر، منگنز، مس، آهن، منیزیم و موارد دیگر است.
  • بدون شک این مواد نقش قابل توجهی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و درمان آن ها دارند.
  • مواد مقوی و مغذی موجود در کنجد سفید نقش حائز اهمیتی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.
  • درمان درد استخوان و آرتروز، لاغری، رفع مشکلات گوارشی و یبوست، تقویت اعصاب، تقویت عضلات، افزایش انرژی، درمان کم خونی، رشد و تقویت مو، درخشش و زیبایی پوست و… همه و همه نمونه هایی از خواص بی شمار کنجد سفید می باشد.

حال که با کنجد سیاه، کنجد سفید و خواص بی شمار هر یک از این دانه های پرخاصیت آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به بحث در رابطه با تفاوت کنجد سیاه و سفید بپردازیم. اگر شما هم قصد آشنایی با تفاوت کنجد سیاه و سفید را دارید، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

 

برای مشاوره خرید فرم زیر را تکمیل کنید.

 

تفاوت کنجد سیاه و سفید 

آشنایی با کنجد سیاه، کنجد سفید و خواص هر یکآیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که تفاوت کنجد سیاه و سفید در چیست و کنجد سفید بهتره یا سیاه؟ از تفاوت کنجد سیاه و سفید می‌توان به  موارد زیر اشاره کرد:

رنگ: واضح ترین تفاوت کنجد سیاه و سفید وجود تفاوت در رنگ آن‌ها است .شاید برایتان جالب باشد بدانید که این تفاوت رنگ از عدم خارج نمودن دانه‌های کنجد سیاه از غلاف ناشی می شود. این در حالی است که به منظور تهیه کنجد سفید غلاف آن را جدا می کنند و دانه سفید رنگ داخلی را مورد استفاده قرار می‌دهند.

طعم: لازم به ذکر است که خارج کردن غلاف کنجد یا به اصطلاح عامیانه پوست گرفتن آن، علاوه بر این که موجب ایجاد تغییر در طعم آن می شود، زمینه تغییر در ارزش غذایی آن را نیز فراهم می سازد. بنابراین می توان گفت که بهترین نوع کنجد، کنجد سیاه است.

گفتنی است که دانه های سیاه رنگ از آن جا که از غلاف خارج نشده اند و حاوی پوسته هستند، تا حدود تلخ هستند. البته این تلخی آزار دهنده نبوده و فرد به راحتی می تواند آن را تحمل کند. این در حالی است که کنجد سفید طعم شیرین تر و دلچسب تری دارد.

ارزش غذایی: هر دوی این دانه‌ها سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم و منیزیم و آهن هستند که میزان این مواد مغذی در کنجد سیاه و سفید متفاوت است. طبق  viralspices میزان کلسیم، مس، آهن و منیزیم موجود در ساختار دانه های سیاه رنگ در مقایسه با دانه‌های سفید رنگ بیشتر است. در جدول زیر به تفاوت میزان و ارزش غذایی مواد به کار رفته در کنجد سیاه و سفید می‌پردازیم.

مواد معدنی

دانه کنجد سیاه دانه کنجد سفید

پتاسیم

42 میلی گرم

30 میلی گرم

آهن

1 میلی گرم

0.5 میلی گرم

منگنز

0.22 میلی گرم

0.12 میلی گرم

فلز مس

0.37 میلی گرم

0.11 میلی گرم

کلسیم 88 میلی گرم

5 میلی گرم

 

خواص: کنجد سیاه به دلیل برخورداری از غلاف دارای مواد مغذی بیشتری است. این در حالی است که خارج نمودن کنجد از غلاف موجب از دست رفتن مقادیر فراوانی از خواص این دانه خواهد شد.

کاربرد: تفاوت کنجد سیاه و سفید در طبخ غذاهای مختلف از دیگر تفاوت های این دو خوشمزه پر خاصیت محسوب می شود. گفتنی است که کنجد سیاه را غالبا در طبخ غذاهای شرق آسیا مورد استفاده قرار می‌دهند. این در حالی است که استفاده از کنجد سفید بیشتر در غذاهای غربی نظیر نان همبرگرهای آمریکایی رایج می باشد. لازم به ذکر است که کنجد سیاه در مقایسه با نوع سفید بافت تردتری داشته و از همین رو دارای طعمی متفاوت است.

تفاوت ظاهری: جالب و در عین حال لازم است بدانید که عمده تفاوت کنجد سیاه و سفید به ظاهر آن ها بر می گردد. اگرچه تفاوت کنجد سیاه و سفید از طعم آن ها نیز ناشی می شود، اما این تفاوت کنجد سیاه و سفید به قدری نیست که استفاده از این دو نوع کنجد به جای یکدیگر را با محدودیت مواجه کند. بنابراین با وجود تفاوت کنجد سیاه و سفید امکان استفاده از آن ها به جای یکدیگر میسر است.

کنجد قهوه‌ای بهتر است یا سفید؟

در پاسخ به سوال کنجد قهوه‌ای بهتر است یا سفید؟ باید گفت: کنجد قهوه ای دارای طبعی گرم بوده و بیشتر در تهیه حلوای کنجدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • از کنجد قهوه ای برای درمان گرفتگی صدا و سرفه خشک و زخم ریه استفاده می‌شود.
  • روده و معده افراد با مصرف کنجد قهوه ای نرم شده و از ایجاد بواسیر و سوزش ادرار جلوگیری می‌کند.بهتر است برای رفع مشکل بواسیر، از جوشانده و یا پودر کنجد قهوه ای استفاده کنید.
  • استفاده از کنجد قهوه ای برای افرادی که از کم وزنی رنج می‌برند، بسیار مفید است.
  • دانه‌های کنجد قهوه‌ای دارای کلسیم بیشتری نسبت به کنجد سفید است.
  • طعم تلخ کنجد قهوه ای به دلیل وجود پوسته تلخ است. ولی کنجد سفید شیرین است ولی کنجد قهوه‌ای دارای بافت تردی است که بر طعم آن تاثیر دارد. از دو کنجد سفید و قهوه ای در غذاهای گوناگونی استفاده می‌شود.
  • در طبخ غذاهای شرق آسیا بیشتر از کنجد قهوه ای استفاده می‌شود. ولی در غذاهای خاورمیانه و نان همبرگر از کنجد سفید استفاده می‌شود.
  • دانه‌های کنجد قهوه ای غنی از ویتامین E, B و تیامین و شامل مواد معدنی نظیر اسید آمینه و تریپتوفان، کلسیم، فسفر، مس، منگنز، سلنیوم، مولیبدن، روی، آهن، منیزیم هستند.

مزاج و طبع غذا در طب سنتی و اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. با آگاهی از طبع غذاها از مشکلات و بیماری ها در امان هستید. اگر در مورد مزاج و طبع کنجد اطلاعاتی ندارید، می‌توانید طبع کنجد را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *