دانستنی محصولات کنجدی

آشنایی با طریقه مصرف کنجد برای کودکان

طریقه مصرف کنجد برای کودکان

طرز استفاده کنجد در غذای کودک

کنجد که یکی از پرخاصیت ترین دانه های خوراکی برای کودکان و بزرگسالان است، به دلیل برخورداری از مواد معدنی فراوان همچون آهن، مس،منیزیم، کلسیم، پروتئین و… نقش مهمی در سلامت ایفا می‌کند. یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در این زمینه مطرح می گردد، طرز استفاده کنجد در غذای کودک است که در ادامه در کنجد لند به آن پاسخ خواهید داد. با ما همراه باشید.

طرز-استفاده-از-کنجد-در-غذای-کودک---تهیه-هوموس

طریقه مصرف کنجد برای کودکان مختلف است. اقلامی که حاوی کنجد هستند و یا در تهیه آن‌ها ممکن است از کنجد استفاده شده باشد شامل: نان، بیسکوییت یا کوکی، سالاد یا سس سالاد، سس‌ها، هوموس، تاهینی، حلوا، گوشت فرآوری شده یا سوسیس، سوپ‌ها، سیب زمینی سرخ کرده، غلات و موارد دیگر است.  والدین می‌توانند در طرز تهیه استفاده کنجد در غذای کودک از روش‌های زیر استفاده کنند.

  1.  برای مثال می توانید کنجد را با شکر زرد ترکیب کرده و بدین ترتیب یک بمب انرژی برای کودکتان تهیه کنید.
  2. استفاده از معجون کنجد و عسل یکی دیگر از نمونه های طریقه مصرف کنجد برای کودکان است. این ترکیب بی نظیر موجب تقویت بنیه کودک شده و انرژی غیر قابل وصفی به او می بخشد.
    اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خواص کنجد و عسل برای کودکان خود هستید، خواص کنجد و عسل برای کودکان را مطالعه کنید.
  3. حتی می توانید کنجد را به خرما افزوده و بدین ترتیب یک خوراکی بی نظیر تهیه کنید. این طریقه مصرف کنجد برای کودکان به دلیل تامین مقادیر فراوانی کلسیم و فسفر تضمین کننده سلامت استخوان‌های کودک خواهد بود.
  4. به عنوان نمونه ای پرطرفدار از طرز استفاده کنجد در غذای کودک، می‌توان به ترکیب کنجد و شیره انگور اشاره نمود. این ترکیب مقوی و مغذی بهبود دهنده سیستم قلبی و عروقی کودکان بوده و ضربان قلب آن ها را تنظیم می‌کند. هضم آسان غذا از دیگر فواید مصرف کنجد و شیره انگور برای کودکان است.
  5. حریره کنجد برای نوزاد را به عنوان بهترین غذای جایگزین شیر مادر در نظر بگیرید. این غذا علاوه بر طعم دلنشینی که دارد برای کودکان قابل هضم است.
  6. در طرز استفاده کنجد در غذای کودک می‌توان به شیر کنجد اشاره کرد که به عنوان بزرگترین منبع کلسیم برای کودکان است. برای تهیه شیر کنجد، ابتدا کنجد را از شب قبل خیسانده و پس از آن در مخلوط کن به همراه کمی آب بریزید. مخلوط به دست آمده را الک کنید و با شیر ترکیب کنید. البته دستورهای متفاوتی برای پخت و تهیه آن وجود دارد.

از آنجایی که خواص کنجد و شیره انگور بی شمار است برای مطالعه آن کافی است آشنایی با خواص کنجد و شیره انگور را مطالعه کنید.

برای مشاوره خرید فرم زیر را تکمیل کنید.

کنجد برای نوزاد

در طرز تهیه کنجد برای نوزادان باید از دانه‌های خرد شده و آسیاب شده آن استفاده کنید در غیر این صورت، نوزاد شما دچار خفگی خواهد شد. علاوه بر آن، هضم کنجد آسیاب شده برای کودک شما بسیار آسانتر است. شما می‌توانید کنجد آسیاب شده را با ماست همزده و یا بر روی تخم مرغ عسلی کودک بریزید. در طرز تهیه هوموس برای نوزادان بهتر است از کنجد آسیاب شده استفاده کنید.

کنجد از چند ماهگی به نوزاد بدهیم؟

کنجد-از-چند-ماهگی-به-نوزاد-بدهیم؟ - کنجد لند

جالب و درعین حال لازم است بدانید که امکان استفاده از کنجد در برنامه غذایی کودک از ابتدای 6 ماهگی وی میسر است. ولی برخی از پژوهشگران و متخصصان اطفال توصیه می‌کنند که دانه کنجد آسیاب شده را از 8 ماهگی و یا حداقل از 1 سالگی به او بدهید. البته برخی گروهی از متخصصان اعتقاد دارند که مصرف غلاتی نظیر کنجد باید از 3 سالگی کودک باشد. البته در طرز استفاده کنجد در غذای کودک، مضرات و خواص کنجد برای کودکان باید در نظر گرفته شود که، در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مضرات کنجد برای کودکان

طرز استفاده از کنجد در غذای کودک باید اطمینان یابید که، کودک شما به خوردن کنجد حساسیت ندارد. بر اساس سایت homemade Baby food آلرژی به کنجد می‌تواند یک واکنش آلرژیک شدیدی را به نام شوک آنافیلاکتیک یا شوک آلرژیک ایجاد کند که بسیار کشنده است. اصولا کودکان زیر بیشتر در معرض این خطر قرار می‌گیرند:

  1. کودکان زیر 1 سال
  2. اگر در سابقه خانوادگی کودک آلرژی غذایی وجود داشته باشد.
  3. اگر کودک از درماتیت آتوپیک که یک بیماری مزمن پوستی است، رنج می‌برد. البته سابقه خانوادگی هم در این بیماری نقش دارد.

در نهایت بررسی این مورد،از طریق انجام آزمایشات پزشکی امکان پذیر است. به یاد داشته باشید که حساسیت به کنجد نیز همچون حساسیت به بادام زمینی گاها از شدت زیادی برخوردار است. آنچنان که در برخی موارد منجر به بروز خطرات جانی در کودکان می شود. بنابراین جانب احتیاط را رعایت نمایید. اگر کودک شما به کنجد و فرآورده‌های آن حساسیت و آلرژی دارد، علائم آلرژی آن به صورت زیر است:

  1. استفراغ
  2. حالت تهوع
  3. اسهال
  4. گرفتگی معده
  5. بثورات پوستی
  6. سردرد
  7. خس خس سینه
  8. عطسه کردن
  9. سرفه کردن
  10. آبریزش بینی
  11. موارد دیگر

اگر کودک شما علائم ذکر شده را پس از خوردن غذاهای حاوی کنجد نشان داد حتما به پزشک معالج مراجعه کنید. لازم به ذکر است که حرارت دادن غذاهای کنجدی حساسیت آن ها را برای کودکان کاهش نمی‌دهد.

خواص کنجد برای کودکان

کنجد سفید سرشار از مواد مغذی و بهترین کنجد برای کودکان است که، بر روی سلامت و رشد کودک تاثیر فراوانی دارد. کنجد حاوی موادی نظیر کلسیم، منیزیم، فلز روی، فیبر رژیمی، فسفر، آهن و ویتامین B1 است که برای رشد کودک و نوزاد شما جزو کاملترین مواد غذایی است. برخی از اثرات خواص کنجد بر بدن کودک شما عبارتند از:

  1. پروتئین ( برای کمک به رشد و ترمیم بدن )
  2. کلسیم ( برای ساختن استخوان‌ها و دندان‌های قوی )
  3. ویتامین B (برای انرژی و حمایت از سیستم عصبی )
  4. ویتامین E (برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست و چشم )
  5. منیزیم (برای انرژی و سلامت استخوان )
  6. فیبر ( برای هضم سالم )

در طب سنتی و اسلامی، طبع غذا بر بدن انسان و اعضای آن اثر گذار است. در صورتی که در مورد طبع کنجد اطلاعات کافی ندارید طبع کنجد را مورد مطالعه قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *