دانستنی محصولات کنجدی

آشنایی با مضرات ارده کنجد

مضرات ارده کنجد

مضرات ارده چیست؟

ارده یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین فرآورده های کنجد است. این خوراکی مقوی اگرچه از خاصیت‌ های فراوانی برخوردار است، اما در عین حال مضراتی نیز دارد. اطلاع از فواید و مضرات ارده کنجد برای علاقه مندان به این فرآورده مغذی بسیار حائز اهمیت است. از همین رو بر آن شدیم که در ادامه ضمن معرفی مختصر خواص متعدد ارده کنجد، به بررسی مضرات ارده نیز بپردازیم. با ما همراه باشید.

ارده کنجد که یکی از معروف ترین فرآورده های این دانه های ریز و روغنی است، از کوبیدن و له کردن کنجد به دست آمده و فاقد هرگونه ماده شیمیایی و غیر شیمیایی است. ارده مایعی غلیظ و به رنگ قهوه‌ای روشن یا تیره است که تلخی کم آن را با استفاده از ترکیب ارده با شیره انگور، خرما، عسل و موارد دیگر برطرف می‌کنند. ترکیب‌های ذکر شده دارای قند و کالری بالایی هستند. بر اساس مبانی طب سنتی کنجد و فرآورده های آن نقش قابل توجهی در درمان بیماری های قلبی، دیابت و آرتروز دارند. کاهش فشار خون، کاهش کلسترول خون، تسکین دردهای استخوانی، تامین انرژی مورد نیاز بدن، تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن، پیشگیری از ابتلا به سرطان، پیشگیری از ابتلا به دیابت و… همه و همه نمونه هایی از خواص ارده کنجد به شمار می‌آیند.

اگر از خواص ارده و شیره برای کبد چرب اطلاعات کافی ندارید، خواص ارده و شیره انگور برای کبد چرب را مطالعه کنید.

نمونه هایی از مضرات ارده کنجد

مضرات ارده کنجد

اگرچه خواص کنجد و ارده کنجد بی شمار است، اما از تعدد مضرات ارده نیر نباید چشم پوشی نمود. طب سنتی طبیعت ارده کنجد را گرم و تر اعلام نموده و بر همین اساس استفاده از این فرآورده پر خاصیت کنجدی را به سرد مزاجان توصیه می‌کند. حال آن که اگر افراد گرم مزاج در مصرف ارده کنجد و سایر فرآورده های آن زیاده روی کرده و جانب احتیاط را رعایت نکنند، ممکن است با مشکلاتی نظیر بروز جوش در صورت و بدن رو به رو شوند. این مورد یکی از مضرات ارده کنجد در طب اسلامی و سنتی است.

اگر در مورد طبع کنجد و محصولات آن اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد ما مطالعه طبع کنجد است. با افزایش آگاهی از بیماری و تشدید آن جلوگیری کنید.

یکی از مهم ترین خواص ارده کنجد تامین انرژی مورد نیاز بدن است. این خوراکی پرطرفدار انرژی زیادی را به بدن تزریق نموده و بنابراین جزء خوراکی‌های پر کالری به شمار می‌آید. استفاده از ارده کنجد به آن دسته از افرادی که در طول روز فعالیت‌های بدنی شدید داشته و به همین دلیل دچار خستگی و افت انرژی می‌شوند، توصیه می‌شود. اما اگر جزء افراد کم تحرکی هستید که فعالیت روزانه شما کم است، برای مثال بیشتر از 20 دقیقه در طول روز پیاده روی منظم ندارید و ورزش و فعالیت سنگین نمی کنید، از مضرات ارده کنجد غافل نباشید که مبادا چاق شوید!

یکی دیگر از مهمترین مضرات ارده کنجد ضررهایی است که این خوشمزه پرطرفدار برای بیماران دیابتی به دنبال دارد. از همین رو به افرادی که از ابتلا به دیابت رنج می برند، توصیه می‌شود که جانب احتیاط را در مصرف ارده کنجد رعایت کرده و بدین ترتیب گامی مهم در سلامت خود بردارند.

آیا در زمینه مصرف ارده و شیره برای دیابتی ها اطلاعات کافی دارید؟ با مطالعه مصرف ارده شیره برای دیابتی ها اطلاعات لازم را کسب نمایید.

اگر ارده را به همراه شیره انگور یا خرما، عسل و مربا میل می‌کنید، باید بدانید که میزان انرژی، کالری و قند این مواد بالا بوده و برای جلوگیری از بیماری، در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنید.

از آنجایی که ارده دارای چربی مفید و میزان کمی چربی اشباع شده است، مصرف زیاد آن باعث تشدید و تجمیع چربی در کبد می‌شود. زیاده روی در مصرف ارده، از مضرات ارده برای کبد چرب است ولی میارن آن در حد تعادل برای کبد چرب مناسب است و مشکلی ندارد. در جواب به سوال: آیا ارده چربی خون را بالا می‌برد؟ باید گفت در صورتی که فرد کبد چرب داشته باشد و در مصرف ارده زیاده روی کند، امکان بالا رفتن چربی خون وجود دارد.

از دیگر مضرات ارده کنجد می توان به انسداد معده، کاهش قندخون، کاهش فشارخون و… اشاره کرد که با زیاده روی در خوردن ارده کنجد در بیماران تشدید می‌شود. به طور کلی ارده دیر هضم است و زیاده روی در آن از مضرات ارده برای معده به شما می‌رود. از مضرات ارده برای معده می‌توان به انسداد معده و اسهال، التهاب و آسیب به روده بزرگ و یا ایجاد کیسه های دردناکی در دیواره های داخلی روده بزرگ به نام بیماری دیورتیکولیت اشاره کرد.

برای مشاوره خرید فرم زیر را تکمیل کنید.

1 نظر در “آشنایی با مضرات ارده کنجد

  1. سمیه گفت:

    سلام
    من بعد از حتا چشیدن ارده فشارم بالا میره و تهوع و سردرد و چشم درد میگیرم، دلیلش چی میتونه باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *