دانستنی محصولات کنجدی

آشنایی با مضرات کنجد خام

مضرات کنجد خام

مضرات کنجد خام را بشناسید!

اگرچه کنجد دانه ای مقوی، مغذی و پرخاصیت است، اما مضراتی نیز دارد. چشم پوشی از مضرات کنجد خام و استفاده مداوم و فراوان از آن می‌تواند دردسرهای بزرگی را برای فرد رقم زده و سلامتی وی را به خطر بیندازد. از همین رو بر آن شدیم تا در ادامه، بزرگترین مضرات کنجد خام را معرفی نموده و آن‌ها را به اختصار بررسی کنیم.

1- مضرات کنجد خام برای افراد چاق

اضافه وزن ناسالم و چاقی

اگر به آن دسته از افرادی تعلق دارید که از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برید، حتما در مصرف کنجد و فرآورده های کنجدی جانب احتیاط را رعایت کنید. این دانه های خوشمزه اگرچه کوچک و سبک هستند، اما در عین حال سرشار از کالری بوده و چربی اشباع بالایی دارند. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از اندازه کنجد می‌تواند افزایش وزن ناسالم را در پی داشته باشد.

اگر در مورد تاثیر کنجد در کاهش وزن و جلوگیری از چاقی به دنبال رژیم غذایی کنجدی هستید، کافی است با مطالعه تاثیر کنجد در کاهش وزن به پاسخ خود دست یابید.

2- خطر ابتلابه سرطان روده

یکی از مهم ترین مضرات کنجد خام در صورتی که بیش از اندازه استفاده شود، بروز التهاب و آسیب در روده بزرگ و بدین ترتیب افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان روده است. بنابراین توصیه می‌شود که، همواره تعادل را در مصرف کنجد رعایت کرده و از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.

برای مشاوره خرید فرم زیر را تکمیل کنید.

3- خطر ابتلا به دیورتیکولیت

یکی دیگر از مهم ترین مضرات کنجد خام ایجاد دیورتیکولیت است. دیورتیکولیت می‌تواند سلامت روده بزرگ را به خطر انداخته و کیسه‌های دردناکی را در دیواره داخلی آن به وجود بیاورد. در چنین شرایطی فرد دچار انقباضات و دردهای شکمی شده و به یبوست مبتلا می‌شود.

4- بروز واکنش‌های حساسیتی

بروز واکنش های حساسیتی

بروز واکنش‌های حساسیتی یکی از رایج ترین مضرات کنجد خام است. اگر پس از خوردن کنجد خام با مشکلات گوارشی، التهاب چشم، آبریزش بینی، خارش و قرمزی پوست و مواردی از این قبیل رو به رو شدید، باید بدانید که به کنجد خام حساسیت دارید. بنابراین از مصرف کنجد و فرآورده های آن پرهیز نمایید و سریعا به متخصص آلرژی مراجعه کنید.

5- عفونت آپاندیس

ابتلا به عفونت آپاندیس

شاید برایتان جالب باشد بدانید که، عفونت آپاندیس یکی از مضرات کنجد خام است. خوشبختانه این عفونت از شیوع چندانی برخوردار نیست. گاهی چسبیدن چند عدد کنجد به یک عضو می‌تواند موجب بروز عفونت خفیف و یا شدید در آن گردد.

6- اسهال

ابتلا به اسهال

لازم به ذکر است که کنجد یکی از خوراکی‌های ملین است که، مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند زمینه ساز ابتلای فرد به اسهال شود. از همین رو رعایت اعتدال در مصرف کنجد بسیار حائز اهمیت است.

اگر در مورد رژیم غذایی خود نمی‌دانید که، روزانه چند قاشق کنجد بخوریم؟ و یا چه موقع و با چه چیزی کنجد را بخوریم؟ باید مقاله ” کنجد را با چی بخوریم؟ ” را مطالعه کنید.

7- بروز بثورات پوستی

بثورات-پوستی از مضرات کنجد خام

یکی از شایع ترین مضرات کنجد خام بروز بثورات پوستی است. در چنین شرایطی فرد به دلیل استفاده از مقادیر زیاد کنجد با دانه‌های پوستی که قرمز هستند و به شدت می‌خارند، رو به رو می‌شود.

ریزش مو، سقط جنین، ابتلا به بیماری ویلسون، تشدید نقرس، تشدید بیماری های داخلی، بوی بد دهان، سردرد، استفراغ سوء هاضمه و… همه و همه از مهم ترین مضرات کنجد خام هستند.

خطرات و اقدامات احتیاطی برای خوردن دانه‌های کنجد خام

مضرات کنجد خام

تصور مردم از دانه‌های کنجد، به عنوان یک میان وعده سالم و بی ضرر است که، در اکثر رژیم‌های غذایی سالم استفاده می‌شود. بر اساس مقاله علمی متخصص تغذیه – مری کاترین، اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از مضرات کنجد خام وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1- به هنگام مصرف دانه‌های کنجدی از خام بودن آن‌ها اطیمنان یابید. بسیاری از کنجدهای موجود در بازار به صورت بو داده و تفت شده است که، ارزش غذایی کمتری نسبت به کنجد خام دارند.

2- دانه‌های کنجد خام می‌توانند حاوی باکتری‌های مضر مانند ای کولای و سالمونلا باشند. عوارض مصرف دانه‌های کنجدی خام آلوده شامل استفراغ، اسهال و سایر علائمی است که به آن مسمومیت غذایی می‌گویند.

3- به هنگام مصرف کنجد خام توسط کودکان، نظارت والدین الزامی است. احتمال خفگی در کودکانی که، امکان جویدن دانه‌های کنجد را ندارد، وجود دارد. از همین رو بهتر است که، از دانه کنجد خام به صورت پودر شده در غذای کودک دلبندتان استفاده کنید.

برای آشنایی با بهترین طریقه مصرف کنجد در کودکان نیازمند راهنمایی لازم هستید، با مطالعه طرز استفاده کنجد در غذای کودک به پاسخ سوالات خود برسید.

به صورت کلی استفاده از دانه‌های کنجد در اندازه مناسب و متعادل در رژیم غذایی بی خطر است. اگر از مصرف کنجد خام مطمئن نیستید، قبل از مصرف با متخصص تغذیه و یا پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *