دانستنی محصولات کنجدی

مضرات کنجد سیاه

مضرات کنجد سیاه

آشنایی با عوارض و مضرات کنجد سیاه

اگرچه کنجد سیاه یکی از مقوی ترین و پرخاصیت ترین دانه های روغنی است که طرفداران زیادی نیز دارد، اما بی شک زیاده روی در استفاده از آن می‌تواند عوارض متعدد و متنوعی را به دنبال داشته باشد. آشنایی با این عوارض می تواند فرد را از مصرف بی رویه و بدون وقفه کنجد سیاه بازداشته و بدین ترتیب از سلامت وی حفاظت نماید. البته استفاده از کنجد سیاه با برخی از داروها و مواد غذایی بدون ضرر نیست. از همین رو بر آن شدیم که در ادامه به معرفی و بررسی مضرات کنجد سیاه بپردازیم. با ما همراه باشید.

1. اضافه وزن ناسالم و چاقی

اضافه وزن ناسالم و چاقی

 

استفاده بیش از اندازه از کنجد سیاه می‌تواند دردسرهای زیادی را برای افراد مبتلا به چاقی و دیابت به دنبال داشته باشد. از همین رو به این دسته از افراد توصیه می‌شود که در مصرف کنجد و فرآورده‌های کنجدی جانب احتیاط را رعایت نمایند.

اگر درباره ارده شیره برای دیابتی‌ها اطلاعات کافی ندارید، با مطالعه ارده شیره برای دیابتی‌ها به این اطلاعات درباره مصرف ارده و شیره برای دبابتی‌ها دست یابید.

دانه‌های کنجد اگرچه بسیار سبک هستند، اما از کالری و چربی اشباع بالایی برخوردارند. شاید برایتان جالب باشد بدانید یک مشت از این دانه ها که معادل 100 گرم از آن ها است، حاوی 590 کالری است. این مقدار کنجد دارای 8 گرم چربی اشباع بوده و 40 درصد از مصرف مجاز روزانه را در بر می‌گیرد. بنابراین استفاده بیش از اندازه کنجد فرآورده‌های آن زمینه افزایش وزن ناسالم را فراهم می‌سازد.

2. بروز واکنش‌های حساسیتی

بروز واکنش های حساسیتی

 

بروز واکنش های حساسیتی از دیگر موارد مضرات کنجد سیاه است. افرادی که به کنجد سیاه و فرآورده‌های آن حساسیت دارند، ممکن است به حساسیت‌های گوناگونی نظیر مشکلات گوارشی، آبریزش بینی، التهاب چشم و… مبتلا گردند. اگر شما هم به این دسته از افراد تعلق دارید، از خوردن کنجد و فرآورده‌های آن جدا بپرهیزید. در صورتی که از بدون آگاهی و پس از خوردن کنجد دچار عوارض آلرژی شدید حتما به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید.

3. افزایش خطر ابتلا به سرطان روده

افزایش خطر ابتلا به سرطان روده

یکی از مهم ترین مضرات کنجد سیاه بروز التهاب و آسیب روده بزرگ و در نتیجه افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان روده است. استفاده بیش از اندازه از کنجد سیاه می‌تواند زمینه ساز ایجاد آسیب در روده‌ها گردد که بیماری‌های بسیار کشنده‌ای نظیر سرطان روده را به دنبال دارد.

4. ابتلا به عفونت آپاندیس

ابتلا به عفونت آپاندیس

عفونت آپاندیس یکی از مهم ترین مضرات کنجد سیاه است که، غالبا در زمان زیاده روی در مصرف رخ می‌دهد. البته لازم به ذکر است که، بروز عفونت آپاندیس در اثر استفاده بیش از اندازه از کنجد سیاه عارضه شایعی نبوده و به ندرت رخ می‌دهد.

اگر در مورد رژیم غذایی خود نمی‌دانید که، روزانه چند قاشق کنجد بخوریم؟ و یا چه موقع و با چه چیزی کنجد را بخوریم؟ باید مقاله ” کنجد را با چی بخوریم؟ ” را مطالعه کنید.

 

برای مشاوره خرید فرم زیر را تکمیل کنید.

 

5. افزایش خطر ابتلا به دیورتیکولیت

افزایش خطر ابتلا به دیورتیکولیت

یکی دیگر از مضرات کنجد سیاه ایجاد دیورتیکولیت و در نتیجه اثرگذاری منفی بر سلامت روده بزرگ است. دیورتیکولیت نوعی مشکل خاص پزشکی است که زمینه بروز کیسه‌های دردناکی در دیواره‌های داخلی روده بزرگ را فراهم ساخته و بدین ترتیب موجب بروز سرطان روده می‌گردد. از جمله مهمترین نشانه‌های ابتلا به دیورتیکولیت می‌توان به، یبوست و انقباض و دردهای شکمی اشاره نمود.

6. ابتلا به اسهال

ابتلا به اسهال

 

از دیگر مضرات کنجد سیاه که در زمان مصرف بیش از اندازه از آن رخ می‌دهد، می‌توان به اسهال اشاره نمود. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که، کنجد دارای خاصیت ملین بوده و از همین رو مصرف زیاد آن می‌تواند، موجب ابتلا به شل شدن مدفوع و در مواردی اسهال گردد. استفاده از کنجد سیاه برای افراد مبتلا به اسهال ممنوع بوده و ممکن است دردسرهای زیادی برای آن‌ها در پی داشته باشد.

از طرفی دانه‌های کنجد سیاه در صورت مصرف زیاد باعث مشکلات گوارشی مانند گاز معده، نفخ و یبوست می‌شوند که این به دلیل فیبر موجود در دانه‌های کنجد سیاه است.

7. دیگر مصرف کنجد سیاه

از دیگر مضرات کنجد سیاه می توان به تاثیر آن بر پوست و بروز دانه های پوستی، ریزش مو، سقط جنین، تشدید نقرس و… اشاره نمود.  بر اساس مقاله موجود در سایت stylecraze افراد مبتلا به نقرس و بیماری ویلسون (بیماری که باعث تجمع مس در بدن می‌شود )، باید از مصرف دانه کنجد سیاه اجتناب کنند.  که اگزالات موجود در دانه‌های کنجد ممکن است که، علائم نقرس را تشدید کند. از آنجایی که دانه‌های کنجد سیاه، غنی از مس هستند، افراد با بیماری ویلسون از مصرف دانه‌ها خودداری کنند.

طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، دانه‌های کنجد سیاه ممکن است سطح قند خون را کاهش دهند. به همین جهت استفاده از کنجد سیاه برای افرادی که از داروهای قند خون استفاده می‌کنند، ممنوع است. بهتر است زنان باردار و شیرده، دانه‌های کنجد سیاه را مصرف نکنند زیرا برخی از تحقیقات احتمال سقط جنین و مشکلات نادر دیگری را برای کودک و مادر نشان می‌دهد.

حال که با مضرات کنجد سیاه آشنا شدید، و درگیر هر یک از بیماری‌های ذکر شده نظیر آلرژی، ویلسون و موارد دیگر هستید، حتما در رژیم غذایی خود در مصرف کنجد سیاه تجدید نظر کنید. توجه داشته باشید که، زیاده روی در هر نوع غذای سالم، عواقب و عوارض منحصر به فرد خود را دارد.

اگر در مورد طبع کنجد سیاه و مصلح آن اطلاعات کافی در اختیار ندارید، طبع کنجد را بخوانید و از با شناخت مزاج خود و طبع کنجد سیاه از بیماری و عوارض آن جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *