دانستنی محصولات کنجدی

مصرف ارده شیره برای دیابتی ها

ارده شیره برای دیابتی ها

خواص مصرف ارده شیره برای دیابتی ها

ارده یکی از محصولات تهیه شده از کنجد است که به تنهایی مزه خاصی دارد. در برخی از شهرها ارده را به همراه شیره استفاده می‌کنند. شیره باعث تغییر طعم ارده شده و خوردن ارده را لذت بخش می‌کند. شاید شما هم به آن دسته از افرادی تعلق داشته باشید که این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده است: ارده شیره برای دیابتی ها، مفید است یا مضر؟

بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی: زمانی که لوزالمعده، انسولین یا هورمون تنظیم قند خون را به میزان کافی تولید نمی‌کند، فرد دچار دیابت می‌شود. دیابت می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب بزند و سبب بیماری‌های دیگری نظیر حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیوی شود. برای کنترل این بیماری، نوع و میزان انواع غذا از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارده که یکی از پرطرفدارترین فرآورده های کنجدی است، از ارزش غذایی و دارویی قابل توجهی برخوردار است. تنها ماده ای که در تهیه ارده مورد استفاده قرار می‌گیرد، کنجد است. از همین رو طعم ارده تقریبا به تلخی زده و استفاده از آن به تنهایی چندان رایج نیست. بسیاری از افراد استفاده از حلوا ارده ، حلوا شکری و ارده شیره را به دلیل شیرین بودن ترجیح داده و بدین نحو استفاده از فرآورده های کنجدی را در برنامه غذایی خود جای می‌دهند. 

ارده شیره که از ترکیب ارده و شیره خرما، شیره انگور و یا شیره شکر تهیه می‌شود، معجون بی نظیری است که به دلیل برخورداری از خواص و فواید متعدد به محبوبیت فراوانی در میان مصرف کنندگان دست پیدا کرده است.  بهترین زمان مصرف ارده و شیره در وعده صبحانه است. اگرچه استفاده از این خوشمزه پر خاصیت به گروه های مختلف توصیه می گردد، اما در رابطه با بیماران دیابتی باید با احتیاط تصمیم گرفت.

اگر در مورد خواص ارده شیره انگور اطلاعات کافی ندارید، مقاله 20 خواص ارده و شیره انگور را مطالعه کنید.

جالب و درعین حال لازم است بدانید که قند موجود در حلوا ارده و حلوا شکری  برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مضر است. بنابراین توصیه می‌شود که این افراد از خوردن حلوا ارده و حلوا شکری پرهیز نمایند. خوردن ارده به تنهایی نیز به دلیل طعم خاصی که دارد، با ذائقه بسیاری از این افراد سازگار نیست. چاره چیست؟ چه باید کرد؟

بهترین گزینه برای افراد دیابتی مصرف ارده است.ارده و شیره انگور برای دیابت، به دلیل قند بالای شیره مضر بوده و به ازای هر 100 گرم، تقریبا بالای 60 گرم از آن از مواد قندی تشکیل شده است. افراد دیابتی برای بهره مندی از خواص گوناگون ارده را طبق دستور پزشک معالج خود و بدون هیچ افزودنی میل کنند. از طرفی چربی های مضر در ارده های صنعتی بی کیفیت، ممکن است مشکلاتی را برای افراد دیابتی به وجود آورد. بنابراین به هنگام خرید ارده از اصالت کالا و کیفیت آن اطمینان یابید.

اگر در مورد خواص ارده و شیره برای کبد چرب کنجکاوید، مطالعه ارده و شیره انگور برای کبد چرب را در اولویت قرار دهید.

ارده به دلیل کالری بسیار زیاد و کربوهیدراتی که دارد برای وعده صبحانه, ناهار، عصرانه و شام مصرف می‌شود. ارده به تنهایی یک بمب انرژی و پرخاصیت به شمار می‌آید. حال فکرش را بکنید که اگر به آن شیره خرما یا شیره انگور اضافه کنید، ترکیب حاصل پرکالری خواهد بود! از تمامی موارد و نکات بالا می‌توان نتیجه گرفت که، ارده شیره برای قند خون در افراد دیابتی بسیار مضر است مگر اینکه پزشک معالج مصرف آن را برای فرد دیابتی بلامانع بداند. 

نمونه هایی از مضرات ارده شیره برای دیابتی ها و بیماری‌های دیگر

خواص مصرف ارده شیره برای دیابتی ها

ارده شیره برای دیابت مضر است مگر اینکه طبق نظر پزشک معالج توصیه شود. همانطور که گفته شد افراد دیابتی در گذشت زمان دچار بیماری های دیگری می‌شوند. از طرفی افراد با بیماری های دیگر ذکر شده در زیر، طبق نظر پزشک خود مصرف ارده و شیره را در وعده غذایی خود به کار برند.

  1. ایجاد رسوب کلسترول در افرادی که دچار گرفتگی عروق قلبی هستند با مصرف ارده و شیره تشدید می‌شود.
  2. افرادی که به دلیل مشکلات گوارشی و ناراحتی معده ناشی از مصرف ارده و شیره دارند. 
  3. افرادی که به کنجد و فرآورده های روغنی حساسیت دارند.
  4. افرادی که از تحرک کافی برخوردار نیستند و دچار مشکل چاقی هستند، در میزان مصرف ارده و شیره دقت کنند. البته افرادی که از کمبود وزن خود رنج می برند، تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه خود می‌توانند با مصرف ارده و شیره به وزن مورد نظر و مطلوب دست یابند. کالری بالای موجود در ترکیب ارده و شیره باعث افزایش وزن و افزودن توده چربی در بدن می گردد. 
  5. افرادی که دارای مزاج گرم هستند.

اگر در مورد مزاج کنجد و فرآورده های آن اطلاعی ندارید با مطالعه طبع کنجد، از ایجاد مشکلات و بیماری های بعدی خود جلوگیری کنید.

 

برای مشاوره خرید فرم زیر را تکمیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *