دانستنی محصولات کنجدی

درمان کبد چرب با روغن کنجد

بدون شک، یکی از عارضه هایی که امروزه بسیار شایع شده است، بیماری کبد چرب می باشد. این بیماری در اثر عوامل مختلف چون کم تحرکی و داشتن رژیم غذایی نامناسب ایجاد می شود. مصرف روغن ها و چربی های اشباع شده، یکی از مهم ترین علل ایجاد بیماری کبد چرب است. با توجه به این نکته، مصرف و گنجاندن روغن های گیاهی و غیراشباع در رژیم غذایی، می تواند یک راهکار ساده برای پیشگیری و درمان این بیماری باشد.

 روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی بوده که از دانه کنجد استخراج و به صورت خوراکی مورد مصرف قرار می گیرد. این روغن گیاهی در بخش پزشکی نیز استفاده فراوان دارد. درمان کبد چرب با روغن کنجد یکی از شیوه های مرسوم بوده که توسط کارشناسان طب سنتی و متخصصان گوارش به آن توصیه شده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با چگونگی درمان کبد چرب با روغن کنجد بیشتر آشنا شویم.

تاثیر رژیم غذایی در ایجاد عارضه کبد چرب

کبد یکی از حیاتی ترین اعضای بدن بوده که کوچکترین اختلال در عملکرد آن، می تواند عملکرد کل بدن را با مشکل رو به رو کند. کبد چرب از بیماری های شایع بوده که عدم درمان آن در طولانی مدت، می تواند مشکلات بیشتری برای این عضو چون ایجاد هپاتیت را به دنبال داشته باشد. کبد کارِ تصفیه خون و سوخت و ساز و به نوعی ذخیره سازی چربی ها را بر عهده دارد. به طور کلی، اگر میزان چربی در کبد بیش از ۱۰ درصد باشد، فرد دچار عارضه کبد چرب شده است.

شایع ترین علت ایجاد کبد چرب، استعمال دخانیات و الکل ها و مصرف بیش از حد چربی ها و داشتن رژیم غذایی نامناسب است. متاسفانه برای درمان قطعی این بیماری، داروی خاص که در کوتاه مدت این عارضه را از بین ببرد، تولید نشده است. متخصصان حوزه پزشکی برای درمان کبد چرب فقط داشتن رژیم غذایی مناسب و تحرک بیشتر را توصیه می کنند.

رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه جات، خوراکی های فیبردار (غلات سبوس دارو دانه های روغنی ) و روغن های گیاهی و غیر‌اشباع شده چون روغن کنجد، می تواند، درمان مناسب برای کبد چرب باشند.

 

ارتباط روغن کنجد و کبد چرب

همان طور که اشاره شده است، درمان کبد چرب با روغن کنجد، یک راهکار ویژه بوده که بسیار به آن توصیه شده است. اما به طور کلی چه ارتباطی بین مصرف روغن کنجد و کبد چرب وجود دارد و این روغن چگونه می تواند در درمان کبد چرب کمک کننده باشد؟

روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی بوده که سرشار از آنتی اکسیدان های مفید برای کبد می باشد. این روغن علاوه بر کاهش تجمع بافت چربی در کبد با انواع آنتی اکسیدان های موجود در خود، باعث پاکسازی کبد از سموم می شود. روغن کنجد همچنین دارای اسید های چرب مفید چون اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک بوده که آنزیم های سوخت و ساز چربی در کبد را افزایش داده و مانع ایجاد تجمع چربی در کبد می شوند. لیگنان (فیبر سلولزی) موجود در روغن کنجد نیز تاثیر ویژه ای در افزایش چربی سوزی کلی بدن دارد که به صورت غیر مستقیم در درمان کبد چرب نقش خواهد داشت.

 از دیگر فواید روغن کنجد برای درمان کبد چرب:

  • کاهش اشتهای کاذب و احساس سیری در مدت زمان بالا ) پیشگیری کننده از چاقی شکمی که پیش ساز عارضه کبد چرب است)
  • کمک به فرآیند هضم که عمل جذب را کاهش داده و به نوعی باعث عدم تجمع چربی در کبد می شود.
  • کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون که افزایش آن ‌ها اثر منفی در عملکرد کبد دارد.

برای مشاوره خرید فرم زیر را تکمیل کنید.

سخن پایانی

درمان کبد چرب تنها یکی از خواص بیشمار روغن کنجد می باشد. این روغن، سرشار از انواع ویتامین ها، املاح و اسید های چرب مفید است. جایگزین کردن روغن کنجد با انواع روغن های اشباع شده، می تواند در سلامت جسمی شما تاثیر ویژه ای، به خصوص در طولانی مدت داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *