دانستنی محصولات کنجدی

معرفی سالم ترین روغن برای سرخ کردن

برخی از افراد تصور می کنند، تمام روغن‌ و چربی های مورد استفاده در رژیم غذایی ناسالم می باشند. به جرات می توان گفت، چربی ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی کامل را تشکیل می دهند در صورتی که به اندازه مشخص و مناسب مصرف شوند. در نظر داشته باشید، روغن ها می توانند به جذب بهتر ریزمغذی ها در فرآیند هضم کمک شایانی کنند. انواع روغن های خوراکی و مخصوص پخت و پز وجود دارند که بهتر است سالم ترین آن ها را شناسایی و مصرف نمود.

سالم ترین روغن برای سرخ کردن جزء روغن های غیر اشباع بوده که روغن های گیاهی از جمله آن ها است. مهم ترین مشخصه روغن های غیر اشباع، مایع بودن آن ها در دمای اتاق است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی سالم ترین روغن های مخصوص سرخ کردنی بپردازیم.

معیار انتخاب سالم ترین روغن برای سرخ کردن

برای انتخاب سالم ترین روغن برای سرخ کردن، معیار‌هایی در نظر گرفته شده است که با آن‌ها آشنا می شویم:

  • دمای دود روغن: نقطه دود به دمایی گفته می شود که روغن در آن دما شروع به سوختن و تغییر طعم و مزه می کند. هر چه دما دود بالا باشد، روغن مورد نظر، سالم ترین روغن برای سرخ کردن خواهد بود.
  • طعم و مزه روغن: برخی از روغن های گیاهی که طعم و مزه ملایم و تقریبا خنثی دارند، اغلب به عنوان روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده می شوند. روغن های معطر که طعم و مزه مخصوصی دارند، مناسب تمام ذائقه ها برای سرخ کردن نخواهند بود.

انواع سالم ترین روغن ها برای سرخ کردن

همان طور که می‌دانید، سالم ترین روغن برای سرخ کردن باید از ویژگی منحصر به فردی برخوردار باشد. تحمل دمای بالا و سالم بودن آن از نظر داشتن املاح، حالت فیزیکی مایع از جمله ویژگی سالم ترین روغن سرخ کردنی است.

برخی از روغن های گیاهی، دارای ویژگی های نامبرده می باشند که می توانند  به عنوان روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده شوند. از جمله سالم ترین روغن ها برای تهیه انواع غذای سرخ کردنی به شرح زیر است:

روغن کنجد

روغن کنجد از جمله سالم ترین روغن برای سرخ کردن می باشد. دمای دود این نوع روغن در حدود ۲۱۰ درجه سانتیگراد بوده که یک روغن مخصوص سرخ کردنی تلقی می شود.‌ کاهش کلسترول، بهبود بیماری‌ های قلبی، مقابله با دیابت، کمک به عملکرد بهتر دستگاه گوارش، تقویت سیستم عصبی از فواید روغن کنجد است.

روغن آووکادو

بدون اغراق، یکی از سالم ترین روغن ها برای سرخ کردن، روغن آووکادو می باشد. دمای دود این روغن ۲۷۱ درجه سانتیگراد بوده که در نوع خود، دمای بسیار ایده آل برای سرخ کردن می باشد. اسید اولئیک موجود در روغن آووکادو یک اسید چرب مفید برای سلامت قلب و عروق است.

تعادل در فشار خون، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون از فواید روغن آووکادو می باشد.

روغن زیتون

دمای دود روغن زیتون ۱۷۶ درجه سانتیگراد است که می توان آن را سالم ترین روغن برای سرخ کردن و پخت و پز معرفی کرد. طعم ملایم این روغن باعث شده در طبخ بسیاری از غذا و خوراک‌ها از آن استفاده شود. روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان‌ های موثر در پیشگیری از سرطان است. خاصیت ضد التهابی، درمان مشکلات گوارشی و تقویت بینایی از جمله فواید روغن زیتون می باشد.

روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ، روغن کانولا و روغن بادام زمینی نیز جزء روغن هایی هستند که می توان در طبخ غذاهای سرخ کردنی از آن‌ها استفاده نمود.

برای مشاوره خرید فرم زیر را تکمیل کنید.

 

از کدام روغن های گیاهی نباید به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده کرد؟

همان طور که اشاره شده است، معیارهای مشخصی برای انتخاب یک روغن به عنوان سالم ترین روغن برای سرخ کردن است. نمی توان گفت تمام روغن های گیاهی و غیر اشباع، جزء روغن های سرخ کردنی هستند. برخی از روغن ها اغلب دمای دود پایین دارند و در اثر حرارت، کیفیت خود را از دست داده و حتی سمی می شوند.

از جمله روغن های گیاهی و طبیعی که نباید از آن ها در پخت و پز و سرخ کردن استفاده کرد، روغن کتان، روغن گردو و روغن ماهی می باشد.

1 نظر در “معرفی سالم ترین روغن برای سرخ کردن

  1. کوثر گفت:

    مطلب مفیدی بود.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *